opvang vluchtelingen

vluchtelingencrisis-1maandag 14 december 2015 23:08

Door de redactie van de Telstar is in november een rondgang gemaakt langs de gemeenteraadsfracties in onze gemeente. Daarbij is aan de fracties gevraagd of men opnieuw voor een crisisopvang is, en of men bereid is om vluchtelingen langdurig op te vangen in de gemeente. Het resultaat van deze rondgang door de redactie van de Telstar is vermeld in de krant van woensdag 18 november. Onderstaand is de tekst van de ChristenUnie-SGP-fractie weergegeven, van de hand van Rob van der Welle (met dank aan de Telstar).

Als het aan de ChristenUnie-SGP ligt stopt hier niet de inzet voor vluchtelingen en statushouders. Zoals wij al hebben laten blijken door het mede indienen van de Motie van het CDA hierover in een vorige raadsvergadering. Wij willen politiek bedrijven met de bijbel als fundament. Een van de grote geboden in de bijbel is "Je naaste liefhebben als jezelf". Dat is wat ons betreft een houding van "hoe en waar kan ik helpen" in plaats van "als ik er maar geen last van heb". Maar wel op een manier dat het geen bouwen van luchtkastelen wordt. Ik zou het willen samenvatten als humaan, betrokken en realistisch. Vanuit deze onderbouwing is ons antwoord op de eerste vraag “ja”. Natuurlijk is het zo dat nu eerst andere gemeenten aan de beurt zijn. Maar als er weer een concrete vraag komt, moet deze weer serieus worden overwogen.

Ook het antwoord op de tweede vraag, over permanente opvang, luidt “ja”. Zoals het er nu uitziet zijn er – binnen onze gemeente - geen mogelijkheden voor langdurige opvang en zal het zwaartepunt meer liggen op het huisvesten van statushouders. Maar omstandigheden en regelgeving kunnen veranderen. Daarom ook hier met een open en realistische houding de mogelijkheden blijven beoordelen.

Archief > 2015 > december